Home Blog Het wonder in de wond

Het wonder in de wond

15 juli 2019
Geschreven door

Deva Vasuda

Een meditatie om contact te maken met het wonder in de wond.

We hebben zoveel prikkels. We razen maar door.  Soms lijkt het of we druk zijn om een reden. Om niet te hoeven voelen.

Want wanneer iets heel erg is, wordt er vaak niet over gesproken. In de stilte ligt de wond. Om dit te maskeren bedekken we die wond. Door de stilte te ontvluchten.

Doorrazen en veel prikkels hebben kan daardoor letterlijk ‘razen(d) en ‘geprikkeld’ voelen.

De uitdaging is dus, om contact te gaan maken met deze gevoelens. Er niet aan voorbij te (blijven) gaan. Met respect voor het proces: 

Van te pijnlijk om te willen voelen;
Naar razen en prikkels;
Tot in stilte onderzoeken.

Maar hoe kan je dat doen: bewust reageren op moeilijke gevoelens?

Tijdens Systeem Coaching werk ik indien passend met meditatie. Op het moment dat men toe is aan de hernieuwde verstilling. Op het moment dat er draagkracht bestaat de emotionele pijn een beetje aan te gaan kijken.

Een besef van de kwetsbaarheid wordt bewaakt door aan alle stappen van dit proces waarde te hechten. Een bewustwordingsproces waarbij alle drie de stappen er mogen zijn.

Graag deel ik hier een voorbeeld met je. Voel maar eens wat deze meditatie voor jou betekend.

Ga op een rustige plek waar je niet gestoord wordt zitten. Neem een gemakkelijke houding aan waarbij je rechtop zit. 

- richt dan je aandacht op je innerlijke ervaring en merk welke gedachten en gevoelens er zijn;

- wat is je neiging om te doen? Wat doe je? Wat gaat er in je om op dit moment?;

- observeer zonder je erin te verliezen. Wat is je stemming?;

- geef er kort woorden aan. B.v.: ik voel me naar en er zijn heel veel gedachten over.....Mijn nek doet pijn of ik ben bang en heb negatieve gedachten over...mijn lijf staat helemaal stijf;

Verplaats vervolgens je aandacht:

- Breng op een vriendelijke manier je aandacht naar je ademhaling. Voel hoe je buikwand naar voren gaat bij de inademing en weer terug gaat bij de uitademing. Misschien voel je ook je borst bewegen, of je flanken. Of je voelt de adem door je neus in- en uitgaan.;

- Volg je adem, de hele inademing en de hele uitademing. Veranker je adem;

Aandacht uitbreiden:

- Breid je adem uit naar je hele lichaam, vooral naar elk gevoel van onbehagen, spanning of weerstand. Als deze gevoelens er zijn, richt je aandacht er dan op, door bij elke inademing er als het ware naar toe te ademen;

- Adem uit vanuit die gevoelens en laat ze als het ware zachter en opener worden bij het uitademen;

- Zeg tegen jezelf tijdens het uitademen 'Het is goed, wat het ook is, het is goed, laat me het gewoon maar voelen';

- Veranker je in je adem en lichaam.

Bewust reageren

- Nu kijk je naar wat je gevoelens op dit moment zeggen over hoe het met je is. Wat zou passen bij de situatie? Wat heb je nu nodig? Erken de gevoelens. Kijk bewust wat helpend is. Reageer bewust.

- Haal een paar keer diep adem, in en uit, adem weer fris je lucht in en adem alles wat je los wilt laten uit.

 

Wanneer het lastig voor je is deze meditatie te lezen en te doen, kun je je eigen stem opnemen en deze afluisteren. 

Wil je liever begeleiding tijdens dit proces? Vul het contactformulier in op de website in: www.devavasuda.nl

Wil je vaker tips & oefeningen ontvangen? Op elke pagina van de website (onderaan) kun jij je hiervoor opgeven. 

Ik zie je graag!

Licht & een lach,

Deva

 

 

 


Terug naar overzicht

Ontvang gratis inspiratie

Voeding voor jouw ziel: ontvang gratis tips, oefeningen en inspiratie.

(Check je spam voor de ontvangstbevestiging!)